Czy warto uczyć małe dzieci języka obcego?

Czy warto uczyć małe dzieci przedszkolaki języka obcego

Czy jest w ogóle możliwe i czy ma jakikolwiek sens nauczanie języków obcych dzieci, które dopiero starają się opanować podstawy języka ojczystego? Czy istnieją sprawdzone metody, które należy stosować, aby zajęcia językowe z najmłodszymi były nie tylko ciekawe, ale także przynosiły zamierzone efekty? Czy te metody przeznaczone są dla wszystkich dzieci, czy jednak każda grupa wiekowa rządzi się własnymi prawami? A może po prostu sposobami? Te oraz wiele innych pytań często słyszymy podczas rozmów z rodzicami, którzy pragną dodatkowo wspierać swoje pociechy domowymi sposobami nauki pierwszego języka obcego.

Zacznijmy jednak od tego, że nauczanie dzieci języków obcych nie jest niczym nowym. Efektywne nauczanie języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym stało się priorytetem edukacyjnym nowoczesnych społeczeństw świata. Zajęcia od dawna figurują w programach przedszkolnych oraz szkolnych w wielu krajach Europy, dając dzieciom warunki do poznawania różnorodności językowej i kulturowej naszych sąsiadów. Trudno jednak wszystkie dzieci uczące się języka obcego traktować tak samo. Coraz częściej (głośno) mówi się także o indywidualnym podejściu do ucznia. W końcu nawet 2 miesiące różnicy wiekowej na etapie przedszkolnym może nieść za sobą ogromne różnice w rozwoju dziecka. Jak zatem uwzględnić tego typu przykładowe dysproporcje emocjonalne i intelektualne tworząc plan zajęć dla grupy 2-4 latków?

Dzieci w tym wieku zdobywają wiedzę patrząc, słuchając i powtarzając. Naukowcy wskazują, że mózg dziecka jest najbardziej chłonny właśnie na tym etapie jego życia. I pomimo, że szybko się męczy, a także łatwo traci koncentrację to równie szybko regeneruje swoje siły, zachowując swoistą plastyczność do mniej więcej dziesiątego roku życia. Jest to więc doskonały czas na to, aby wprowadzić w jego życie drugi, obcy język. Daje to gwarancję, że przyswoi go w sposób naturalny i bezproblemowy.

Przedszkolaki są ciekawe świata, naśladują starszych i powtarzają często nieznane im słowa. Jest to zatem dobry moment, aby osłuchać dziecko z obcojęzycznym słownictwem. Początek nauki języka obcego powinien zatem skupiać się na dobrej i angażującej zabawie nauczyciela z dziećmi. Piosenki, gry, kolorowe czytanki i rymowanki – wszystko to nie tylko pozwoli dziecku zapoznać się z językiem, ale również sprawi, że z nauki będzie czerpało samą przyjemność. Małym dzieciom dużo łatwiej jest nauczyć się podstaw języka obcego, jeżeli zapewni im się właściwy rodzaj ćwiczeń i zabaw językowych. Dzięki temu, nowe informacje przyjmie w sposób naturalny. Tego rodzaju metody wykorzystują lektorzy Enjoy pracujący z najmłodszymi w żłobkach, przedszkolach oraz na indywidualnych zajęciach domowych:

Odtwórz film na temat angielski dla przedszkolaków dzieci w żłobku maluchów dwulatków trzylatków czterolatków

Ważnym elementem zajęć powinna być także różnorodność proponowanych zadań. Dodatkowe wykorzystanie ćwiczeń ruchowych, które zaspokoją potrzebę aktywności fizycznej dzieci pomoże skupić się małym uczniom dłużej na jednym zadaniu. Jeżeli rodzic zna język obcy warto, aby wprowadził w domu podobne zabawy, zbliżone do tych przedszkolnych. Małe dzieci muszą czuć się bezpiecznie, wiedząc, że mama i/lub tata akceptują i powielają wykorzystywane techniki przedszkolne. Dziecko warto otoczyć językiem, także poprzez częste zwracanie się do niego w obcej mowie. Nauka koloru zabawek, czytanie na dobranoc, a nawet odliczanie do dziesięciu w chowanego przyczynią się do stopniowego osłuchania z obcojęzycznym słownictwem, co będzie procentować w przyszłości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

E-dziennik
E-dziennik ucznia
LangLion
Zapisy
Zapisz się
na lekcję próbną
Zapisy
Piosenka Joeya
dla dzieci